TAMPEREEN VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA
1.Koska suunnitelma on laadittu?
Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma laadittiin
vuonna 2003 ohjaamaan ja tukemaan tamperelaisen päivähoidon suunnittelua,
toteutusta ja arviointia. Se ohjasi päivähoidon henkilöstön toimintaa ja oli
perustana päiväkodin, perhepäivähoidon ja leikkitoiminnan
varhaiskasvatussuunnitelmien laadinnalle. Tampereen varhaiskasvatussuunnitelma
on nyt kirjoitettu uudelleen valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman
perusteiden (2005) mukaisesti. Uuden varhaiskasvatussuunnitelman perustana ovat
Tampereen kaupungin strategia kaiken Tampere, päivähoidon ja perusopetuksen
tuotantostrategia ja vuosisuunnitelma sekä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen
palvelusopimus.
2. Kuinka ajantasainen suunnitelma on, millaisia virheitä on
löydät?
3.Mitä keskeisiä periaatteita on kirjattu vasuun?
Varhaiskasvatusympäristö muodostuu fyysisten, psyykkisten ja
sosiaalisten tekijöiden kokonaisuudesta. Siihen kuuluvat rakennetut tilat,
lähiympäristö sekä toiminnallisesti eri tilanteisiin liittyvät psyykkiset ja
sosiaaliset ympäristöt sekä erilaiset materiaalit ja välineet
Päivähoidossa kasvattaja toimii psyykkisen, fyysisen ja
sosiaalisen ympäristön rakentajana. Laadukkaan varhaiskasvatusympäristön
suunnittelu edellyttää kasvattajilta aktiivista yhteistyötä. Lähtökohtana
varhaiskasvatusympäristön suunnittelussa huomioidaan lasten kehitykseen ja
ikään liittyvät haasteet. Lasten kehittyminen vaatii läheiset
vuorovaikutussuhteet ja turvallisen, liikkumaan kannustavan ja kielellisesti
rikkaan ympäristön. Varhaiskasvatusympäristöä suunniteltaessa pohditaan, mitä
ryhmän lapset ovat oppimassa ja opettelemassa, mitä he leikkivät ja mihin he
tarvitsevat tukea ja välineitä. Suunnittelu lähtee lapsen maailmasta ja
kiinnostuksen kohteista.
4.Millaisia painopistealueita löydät suunnitelmasta?
ratkaisemaan keskinäisiä riitoja. Leikkikokemusten kautta
lapsen itsetunto ja identiteetti vahvistuvat. Lapset käsittelevät leikeissään
heille tärkeitä tai kiinnostavia asioita sekä jännittäviä tai pelottavia
kokemuksia, joita he kokevat ympäröivässä maailmassa. Aiheet leikkeihin
saattavat tulla myös median kautta.
5.muut asiat, joita haluat nostaa esiin.
Päiväkodin kasvattajat muodostavat moniammatillisen
kasvattajayhteisön, jossa on yhteisesti sovitut kasvatuksen arvot ja toimintatavat,
joihin kaikki kasvattajat sitoutuvat. Sammon päiväkodin lapset ja aikuiset
muodostavat yhteisön, jonka koossapitävänä voimana on toisista välittäminen ja
yhteenkuuluvuuden tunne. Vastuu lapsista on kaikilla yhteinen. Erilaiset
yhteiset tapahtumat ja teemaviikot edistävät me- henkeä. Hyvät käytöstavat,
toisen kunnioittaminen, auttaminen, välittäminen ja yhteisvastuu näkyvät
päivittäisessä arjessamme ja opettelemme näitä asioita yhdessä lasten kanssa.
Vastuu itsestä, toisesta ja ympäristöstämme korostuu erilaisten retkien ja
työtehtävien kautta. Esim. jätteiden lajittelu, tavaroiden uusiokäyttö
Kasvatustyön pohjana on yhdessä lapsen vanhempien ja
kasvattajien kanssa laadittu lapsen varhaiskasvatussuunnitelma. Lisäksi
kasvattajat havainnoivat sekä yksittäistä lasta että koko lapsiryhmää.
Havainnoinnin avulla kasvattajat löytävät lapsen kiinnostuksen kohteet, jotka
ovat pohjana toiminnan suunnittelulle, painotuksille ja toteutukselle.
Toiminnan tuloksissa näkyvät lasten ajatukset ja tekemiset ja lasten töitä on
esillä koko päiväkodissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti