torstai 8. syyskuuta 2016

TAMPEREEN VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA

TAMPEREEN VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA

1.Koska suunnitelma on laadittu?
Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma laadittiin vuonna 2003 ohjaamaan ja tukemaan tamperelaisen päivähoidon suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Se ohjasi päivähoidon henkilöstön toimintaa ja oli perustana päiväkodin, perhepäivähoidon ja leikkitoiminnan varhaiskasvatussuunnitelmien laadinnalle. Tampereen varhaiskasvatussuunnitelma on nyt kirjoitettu uudelleen valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2005) mukaisesti. Uuden varhaiskasvatussuunnitelman perustana ovat Tampereen kaupungin strategia kaiken Tampere, päivähoidon ja perusopetuksen tuotantostrategia ja vuosisuunnitelma sekä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelusopimus.
2. Kuinka ajantasainen suunnitelma on, millaisia virheitä on löydät?
3.Mitä keskeisiä periaatteita on kirjattu vasuun?
Varhaiskasvatusympäristö muodostuu fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden kokonaisuudesta. Siihen kuuluvat rakennetut tilat, lähiympäristö sekä toiminnallisesti eri tilanteisiin liittyvät psyykkiset ja sosiaaliset ympäristöt sekä erilaiset materiaalit ja välineet
Päivähoidossa kasvattaja toimii psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ympäristön rakentajana. Laadukkaan varhaiskasvatusympäristön suunnittelu edellyttää kasvattajilta aktiivista yhteistyötä. Lähtökohtana varhaiskasvatusympäristön suunnittelussa huomioidaan lasten kehitykseen ja ikään liittyvät haasteet. Lasten kehittyminen vaatii läheiset vuorovaikutussuhteet ja turvallisen, liikkumaan kannustavan ja kielellisesti rikkaan ympäristön. Varhaiskasvatusympäristöä suunniteltaessa pohditaan, mitä ryhmän lapset ovat oppimassa ja opettelemassa, mitä he leikkivät ja mihin he tarvitsevat tukea ja välineitä. Suunnittelu lähtee lapsen maailmasta ja kiinnostuksen kohteista.
4.Millaisia painopistealueita löydät suunnitelmasta?
ratkaisemaan keskinäisiä riitoja. Leikkikokemusten kautta lapsen itsetunto ja identiteetti vahvistuvat. Lapset käsittelevät leikeissään heille tärkeitä tai kiinnostavia asioita sekä jännittäviä tai pelottavia kokemuksia, joita he kokevat ympäröivässä maailmassa. Aiheet leikkeihin saattavat tulla myös median kautta.
5.muut asiat, joita haluat nostaa esiin.
Päiväkodin kasvattajat muodostavat moniammatillisen kasvattajayhteisön, jossa on yhteisesti sovitut kasvatuksen arvot ja toimintatavat, joihin kaikki kasvattajat sitoutuvat. Sammon päiväkodin lapset ja aikuiset muodostavat yhteisön, jonka koossapitävänä voimana on toisista välittäminen ja yhteenkuuluvuuden tunne. Vastuu lapsista on kaikilla yhteinen. Erilaiset yhteiset tapahtumat ja teemaviikot edistävät me- henkeä. Hyvät käytöstavat, toisen kunnioittaminen, auttaminen, välittäminen ja yhteisvastuu näkyvät päivittäisessä arjessamme ja opettelemme näitä asioita yhdessä lasten kanssa. Vastuu itsestä, toisesta ja ympäristöstämme korostuu erilaisten retkien ja työtehtävien kautta. Esim. jätteiden lajittelu, tavaroiden uusiokäyttö

Kasvatustyön pohjana on yhdessä lapsen vanhempien ja kasvattajien kanssa laadittu lapsen varhaiskasvatussuunnitelma. Lisäksi kasvattajat havainnoivat sekä yksittäistä lasta että koko lapsiryhmää. Havainnoinnin avulla kasvattajat löytävät lapsen kiinnostuksen kohteet, jotka ovat pohjana toiminnan suunnittelulle, painotuksille ja toteutukselle. Toiminnan tuloksissa näkyvät lasten ajatukset ja tekemiset ja lasten töitä on esillä koko päiväkodissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti